12 sierpnia Rada Ministrów przyjęła Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej (KPRES), jest to dokument rządowy, który wyznacza najważniejsze kierunki działań służące tworzeniu jak najlepszych warunków do rozwoju ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych w Polsce. Adresowany jest on przede wszystkim do instytucji publicznych tworzących i realizujących konkretne polityki publiczne, jak również do podmiotów ekonomii społecznej. Godnym zauważenia jest fakt, że obok spółdzielni dorosłych i innych podmiotów ekonomii społecznej swoje miejsce z KPRES znalazły również spółdzielnie uczniowskie. W/w dokumencie podkreśla się, że spółdzielnie uczniowskie są praktyczną formą kształtowania postaw przedsiębiorczych wśród uczniów, i to postaw społecznie odpowiedzialnych.
Głównym celem KPRES jest, aby w 2020 roku ekonomia społeczna stała się istotnym czynnikiem wzrostu zatrudniania, spójności oraz rozwoju społecznego. Rozwój ekonomii społecznej w rozumieniu dokumentu opiera się na trzech filarach:
Powyższe cele realizowane są poprzez cele operacyjne. Dla środowiska spółdzielczości uczniowskiej ważne jest, że cel operacyjny „Wzrost kompetencji w obszarze ekonomii społecznej w społeczeństwie” ma być realizowany poprzez rozwijanie kompetencji zarówno w ramach edukacji formalnej (na wszystkich szczeblach edukacji), jak i pozaformalnej. Jako jedną z form nauki społecznego gospodarowania wymienia się w KPRES spółdzielnie uczniowskie. Zakłada się, że do 2020 roku w 10% szkół podstawowych i ponadpodstawowych będą działały spółdzielnie uczniowskie i inne formy kooperatywnej działalności.
Według KPRES jedną z podstaw rozwoju sektora ekonomii społecznej jest edukacja dzieci i młodzieży w zakresie tego sektora. Dlatego duży nacisk kładzie się na edukację w tym zakresie na etapie szkolnym i akademickim. Uznano, że odrodzenie i rozwinięcie idei spółdzielczości uczniowskiej w szkołach będzie możliwe m. in. poprzez:
Zachęcamy do zapoznania się z treścią dokumentu - pobierz.