PROCEDURA POWOŁYWANIA
SPÓŁDZIELNI UCZNIOWSKICH W SZKOŁACH / PLACÓWKACH OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH
Dla powołania spółdzielni uczniowskiej (SU) należy:
- Znaleźć chętnych do założenia SU w szkole zarówno wśród uczniów jak i grona pedagogicznego.
- Ująć w Statucie Szkoły zapis o tym, że działa w szkole spółdzielnia uczniowska, zapis: "W szkole działa spółdzielnia uczniowska"
- Na Radzie Pedagogicznej należy wytypować nauczyciela do opieki nad SU.
- Zebrać grupę co najmniej 10 uczniów, którzy są zainteresowani członkostwem w SU (należy sporządzić ich listę, ustalić udział i wpisowe).
- Przygotować statut SU, który zawiera zbiór praw i obowiązków członków spółdzielni oraz zasady jej działania.
- Zwołać zebranie członków SU (Walne Zgromadzenie, które jest najwyższą władzą w spółdzielni). Porządek obrad zebrania założycielskiego powinien być następujący:
- Powołanie spółdzielni.
- Zapoznanie ze statutem SU i jego przyjęcie.
- Przyjęcie na członków SU.
- Wybory Zarządu (3 osoby).
- Wybory Rady Nadzorczej (3 osoby).
- Zatwierdzenie krótkiego planu pracy SU na bieżący rok.
O powołaniu SU w danej placówce oświatowej należy powiadomić Fundację Rozwoju Spółdzielczości Uczniowskiej lub Powiatową, Wojewódzką Radę Spółdzielczości Uczniowskiej.